- Vi skal utgjøre en reell verdi for kunden

Frode Helmersen har svært allsidig yrkeserfaring. Den bruker han nå til å spisse og strukturere satsingen i drift- og vedlikeholdsavdelingen hos FLOW Trøndelag VVS, som har gitt svært gode resultater. – Det handler både om å gi kundene det de har behov for når de har behov for det, samt å legge til rette for at våre ansatte får lov til å jobbe på områder de trives med, sier han.

Publisert 15. mai 2023

Frode Helmersen startet i jobben som avdelingsleder hos FLOW Trøndelag VVS i juni 2021, etter en lang, faglig reise hvor han har vært innom de fleste sidene av varmefaget. CV-en viser tidligere lederstillinger i selskaper som Rørkjøp (Prosjekt, varme&energi og medlemsansvarlig), Armaturjonsson (kurs- og butikkansvarlig/KAM), Heidenreich (produktsjef), Comfort (regionsjef), Lyngson (distriktssjef) og UnionSetsaas (prosjektleder).

I sum har det gitt ham en unik systemforståelse, som han bruker for alt det er verdt for å optimalisere drift og vedlikehold for sin arbeidsgiver.

- Gjennom mine erfaringer, har jeg fått med meg alle innspill om kundenes ønsker og behov fra alle sider av bransjen. Det gjør meg i stand til å forstå mekanismen og se helhetsbildet, som jeg har tatt med meg inn i min rolle hos FLOW.

- Jeg fant raskt ut at mange av de tingene jeg har jobbet med tidligere, traff meg «midt i trynet» her. Det la grunnlaget for å digitalisere og systematisere våre rutiner og tenkemåter innen drift og vedlikehold. Sammen har vi tatt noen grep som har gjort oss mer effektive, bedre rustet til å håndtere kundenes totale behov og økte trivselen hos våre ansatte.

FLOWs Drift & vedlikehold er i utgangspunktet en tradisjonell serviceavdeling. Men her tøyer man begrepene en god del lenger enn de fleste andre i bransjen.

- Vi tar over de ferdige prosjektene først og fremst for å få inn serviceavtaler. Skal du lykkes med det, må du ha god kontroll på hva du tilbyr. I det øyeblikket kontrakten er signert, har du både en serviceavtale og et reklamasjons- og garantiansvar. Det er lett å si «ja takk» til oppdrag, men jeg er veldig opptatt av at ting blir gjort riktig for å skape merverdi både for oss og kunden. Da trenger du digitale systemer som understøtter deg.

- Vi skal utgjøre en reell verdi for kunden
Frode Helmersen

Må dyrke spisskompetanse

Helmersen påpeker at områdene de jobber med, favner så bredt at det er helt avgjørende å dyrke spisskompetanse på ulike områder. Han trekker fram sprinkleranlegg som et godt eksempel, hvor det både er mange strenge krav i dag – og flere vil komme.

- Vi har folk skolerte FG-sertifiserte prosjekterende med ansvar for sprinkler, og vi har 4-5 FG-godkjente montører som tar sprinklerkontroller ute hos kundene. Dermed kan vi sette sammen et team som er selvgående og som kan håndtere alle områdene i drift- og serviceavtalene. Mye av ressursene er knyttet til disse områdene , og som genererer mye arbeid i etterkant.

På samme måte, har de skreddersydde team som tar for seg de mindre serviceoppdragene og de mellomstore prosjektene på boliger og rekkehus. Dermed gir det stor fleksibilitet i forhold til hva de ansatte er gode på og trives med.

- Vi vil alle jobbe med det vi synes er mest givende. Er det en rørlegger som helst vil jobbe med ulike småoppdrag, skal han eller hun få lov til det. Andre vil ha fleksibiliteten de større omgjøringssoppdragene gir. Med en god struktur og velfungerende systemer, er det mulig både å drifte godt og tilrettelegge for de ansatte.

- Alt vi gjør skal ende opp i at kunden er fornøyd og ser verdien i å bruke oss!
Frode Helmersen

Må kommunisere godt med kundene

Et annet område avdelingslederen har lagt vekt på, er å dyrke en god kommunikasjon med kundene. Et område han har opparbeidet høy realkompetanse på gjennom sine tidligere stillinger.

- Det er helt avgjørende at vi snakker med kunden og at vi forstår kunden. Noen er «satte» og gammeldagse i sine krav og forventninger, mens andre er veldig framoverlente. Vi er en leverandør, og må tilpasse oss på best mulig måte, men samtidig sette det inn i vårt system.

- Vi følger opp kundene jevnlig via kundemøter, hvor vi går gjennom status for bygget. Slike prosesser har en verdi for kunden, og som kan være trygg på at ting er i orden. Kunden kan også bruke systemene våre som underlag for rapporter, eksempelvis ved branninspeksjon av sprinkleranlegget. Dermed kan de enkelt få tak i dokumentasjon på serviceintervaller og eventuelle tiltak som er gjort. Mange kunder har utrykt at dette er gull verdt for dem, ved at de får en uproblematisk dialog med brannvesenet og andre tilsynsmyndigheter.

Det samme tilbudet til kundene, har FLOW også innført på varme- og energiområdet, med dedikerte folk som tar seg av avvik.

- På 70-tallet handlet det om å ha størst mulig pumper og ventiler og rørdimensjoner i anleggene. Det var så stor kapasitet at det nesten aldri oppsto problemer. I dag handler det om å optimalisere og minimalisere for å oppta minst mulig plass. Det betinger at vi må ha kontroll på det vi holder på med.

Også vannbehandling er et fokusområde for FLOW Trøndelag VVS, nettopp for å kunne ta mer hånd om kundens interesser.

- Vi vil være en tredjepart som tar vannprøver og utarbeider rapporter for våre oppdragsgivere. Det gjør oss til en partner som både sørger for god kontroll, trygghet, forutsigbar driftsøkonomi og en konkurransedyktig bygningsmasse.

- Alt vi gjør skal ende opp i at kunden er fornøyd og ser verdien i å bruke oss!

Publisert
15. mai 2023


Relaterte saker:

Lærlinger i FLOW Group

I FLOW Group har vi stort fokus på å jobbe med lærlinger. Dette for å styrke bransjen vår. Bransjen er avhengig av at vi har gode lærebedrifter slik at ungdommene som går blant annet rør- eller elektrofag faktisk får læreplass. Behovet for rørleggere, elektrikere, ventilasjonsmontører, kommer ikke til å bli mindre med årene, og dette ansvaret tar vi i FLOW Group på alvor.
Les mer

FLOW Group: Vi erkjenner viktigheten av å jobbe mot en mer bærekraftig fremtid

Som en seriøs aktør innen teknisk infrastruktur for bedriftsmarkedet i Norge, tar FLOW Group sitt ansvar for bærekraft på alvor. Bærekraft handler ikke bare om miljømessige hensyn, men også om økonomi og samfunn. Derfor har vi implementert en helhetlig tilnærming som integrerer bærekraft i alle våre operasjoner og tjenester.
Les mer

Mange fordeler med en serviceavtale for sprinkler, sanitær, varme- og kjølesystemer

Vi arbeider målrettet for å øke vår kapasitet til å utføre ett større volum av serviceavtaler og vi opplever at markedet i økende grad etterspør leverandører som leverer mer komplette tjenester innen vårt fag samt at vår tekniske VVS kompetanse er ettertraktet.
Les mer

- Nå er vi lønnsomme og på offensiven igjen

- I januar 2020 sto vi ved et veiskille og måtte ta noen drastiske, strategiske grep. Vi hadde pådratt oss økonomiske utfordringer, vi hadde utfordringer med gjennomføringen av flere store prosjekter, og vi hadde litt utfordringer med ansettelser i alle ledd i selskapet. Resultatet ble at vi dro ned aktiviteten ved å droppe nye, store prosjekter samtidig som vi økte satsingen på drift og vedlikehold. Det ble en svært vellykket kursendring for oss.
Les mer

Fra logistikkoperatør til voksenlærling til fagarbeider elektro

FLOW Elektro Midt-Norge AS har gleden av å gratulere vår nye elektriker Andreas Fiskvik med fagprøven. Andreas begynte sin yrkes karriere som lagermedarbeider, før han senere bestemte seg for å endre retning. Det er vi i FLOW svært fornøyd med.
Les mer

Fra montør og bas, til prosjektleder på heltid!

FLOW Klima Trøndelag satser på utvikling av egne ansatte. Et godt eksempel på dette er Karl Barlaup. Karl begynte i FLOW som bas og har gradvis jobbet seg opp til å nå bli prosjektleder.
Les mer

Endelig fikk Zivar drømmejobben!

Zivar Mahmoud kom til Norge med en drøm om å bli rørlegger. Han kom ikke inn på videregående skole, men nå har han sikret seg svennebrev og fast rørleggerjobb.
Les mer

De profesjonelle kundene krever at vi som leverandører er like profesjonelle som dem selv

- Det er utfordrende for en mellomstor bedrift alene å holde tritt med kravene som markedet stiller, og utfordringene vil fortsette å øke, mener daglig leder Mads Meisingset i FLOW Meisingset VVS.
Les mer

- Vi har gitt kundene en enklere og tryggere hverdag

For å møte kravene kundene har til profesjonalitet, måtte Greif Sæther, daglig leder i rørentreprenøren FLOW Trøndelag VVS AS, endre måten han tenkte og drev bedriften sin på. - For oss ble løsningen å sette kundefokus og profesjonalisering i system sammen med de andre partnerne i FLOW Group, sier han.
Les mer

FLOW Svartisen VVS: Vellykket prosjekt på NAF sitt nye bilverksted i Bodø

Rørleggerbedriften FLOW Svartisen VVS AS sin Bodø-avdeling ferdigstilte i august sitt første store oppdrag på NAF sitt nye bilverksted i Olav V gate i Bodø. - Nå søker vi flere rørleggere, gjerne kvinner, sier daglig leder og rørleggermester Stig Einar Mork.
Les mer

Energitiltak i offentlig regi

FLOW Meisingset VVS bistår Oslobygg KF med omfattende energioppgradering på mer enn 70 skoler i Oslo området. Prosjektet ble tildelt gjennom en anbudskonkurranse tidligere i høst og skal etter planen ferdigstilles ved utløpet av året.
Les mer

God belysning – en viktig faktor for et godt arbeidsmiljø

Velg riktig belysning på arbeidsplassen – det vil gi en umiddelbar effekt på både arbeidsmiljø, økonomi og energibruk.
Les mer

Bygger profesjonelt nettverk for tekniske fag

- Det er stor etterspørsel etter bedrifter som kan ta hånd om byggeprosessen på tvers av fag fra start til slutt. Vi ser at de profesjonelle kundene ønsker å forholde seg til ett kontaktpunkt, sier Håvard Hildrum, salgs- og markedsansvarlig hos rørentreprenøren FLOW Trøndelag VVS i Trondheim.
Les mer

Fleksibel arbeidsgiver sikret Ninja svennebrevet

Stig Mork hos FLOW Svartisen VVS AS på Halsa i Meløy trengte flere rørleggere, mens Ninja Ringøy Torrissen ønsket seg en variert og praktisk jobb, hvor hun også møtte mennesker. Høsten 2021 kunne hun feire at svennebrevet som rørlegger var i boks.
Les mer

FLOW Meisingset VVS AS satser på sprinklerkompetanse

Med bakgrunn i en beslutning om strategisk satsning på sprinklermarkedet kan FLOW Meisingset VVS i dag kalle seg en veletablert sprinkler entreprenør.
Les mer

Arbeidsuke hos FLOW Meisingset VVS

Denne uken har elever fra 9. trinn på Mølladammen ungdomsskole i Lommedalen hatt tre dagers utplassering i bedrift i forbindelse med arbeidsuka.
Les mer

Rehabilitering av svømmehall og garderobeanlegg

FLOW Meisingset VVS har nylig overlevert rørarbeidene i forbindelse med totalrehabilitering av basseng og garderobeanlegget til Kantarellen bo- og rehabiliteringssenter på Mortensrud i Oslo.
Les mer

FLOW Meisingset VVS leverte rørarbeider på Nordberg Kirke

FLOW Meisingset VVS har levert varme og sanitærarbeider i forbindelse med totalrehabilitering av Nordberg Kirke i Oslo. FLOW Meisingset VVS har blant annet levert nytt energianlegg bestående 5 energibrønner og varmepumpe med over 40kw ytelse.
Les mer

FLOW Bredesen Elektro er operative i Arendal.

Mandag 2. august startet FLOW Bredesen Elektro opp i Arendal. Fra før er FLOW Group representert med to datterselskap i Arendal, FLOW Bredesen VVS og FLOW Bredesen Klima, og er nå komplett med alle de tre tekniske fagene (elektro, rør og ventilasjon) i Agder-regionen, noe som bidrar til å skape et attraktivt og spennende faglig miljø for både kunder og medarbeidere.
Les mer

Rørlegging og snekring - det beste fra to fag

Rørleggermester og daglig leder Stig Einar Mork trenger flere rørleggere for at FLOW Svartisen VVS skal kunne vokse videre i Meløy og Salten. - Vi må tenke nytt, og har begynt å utdanne rørleggerne våre selv.
Les mer

Gjør energitiltak for fremtiden med T-RØR.

Vi har tatt turen til Sør - Inntrøndelag Høgskolelag også kalt SKOFO. Her finnes både fjell og fjord, og lurer du på hva et kulturlandskap er, bare se ut vinduet. Jorder og enger grenser til skog og sjø på alle kanter. De har internatkapasitet til 115 elever, og i snart 120 år har de satt sitt preg på bygda Skogn. Skolen består nå av til sammen 3 bygg.
Les mer

ISO-sertifiseringer ingen skrivebordsøvelse hos FLOW Trøndelag VVS

- Fornøyde kunder og lønnsomme prosjekter krever at vi har levende systemer som vi hele tiden forbedrer, sier daglig leder Greif Sæther i FLOW Trøndelag VVS AS. Nå er bedriften både resertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001 og miljøsertifisert etter miljøstandarden ISO 14001.
Les mer

Rens av gulvvarmerør: Nytt, viktig, lønnsomt

– Jeg ble overrasket over hvor mye smuss og avleiringer som hadde hopet seg opp i rørsystemet, forteller Astor Åsjord fra Engavågen i Meløy. FLOW Svartisen VVS tok oppdraget med rens av rørene og installering av energieffektiv varmepumpe.
Les mer

God driv i vårt 10. driftsår - men vi vil videre!

T-Rør AS i Levanger startet med et ønske om å drive egen bedrift, skape sin egen arbeidsplass og etter hvert utvikle og drive større. Nå i vårt 10. driftsår er vi fornøyd med utviklingen - Men vi vil videre!
Les mer

Flying start for ny elektroentreprenør i Trøndelag

Nils Godtfred Bjørnerud og Roger Tørset solgte seg inn som team da FLOW Group søkte etter leder til sin nye elektrosatsning i Trøndelag. - Vi hadde ikke gått i gang med å bygge opp en ny elektroentreprenør uten en solid aktør som FLOW Group i ryggen.
Les mer

Kreativt under koronaen hos FLOW Trøndelag VVS

I annerledesåret 2020 har FLOW Trøndelag VVS AS laget et nytt teknisk serviceprogram for kundene, lansert egen koronavask, miljøsertifisert seg etter ISO 14001 og resertifisert seg etter kvalitetsstandarden ISO 9001. Den tverrfaglige satsningen på elektro og klima i Trøndelag kom også skikkelig på plass i år.
Les mer

Lamarkgården sparte over 60% strøm med varmepumpen

De 20 husstandene i Lamarkgården midt i Ørnes sentrum reduserte strømforbruket med over 60% etter at FLOW Svartisen VVS installerte en ny varmepumpeløsning i bygget. At besparelsen ble så stor overrasket Robert Ueland, styreleder i sameiet.
Les mer

Arne Morten har jobbet 40 år med 3 generasjoner Svensen

9. juni var det 40 år siden Arne Morten Strøm hadde sin første arbeidsdag hos rørleggerbedriften Ragnar Svensen AS i Stavanger. Gjennom 5 tiår i et marked som har endret seg mye, har han opplevd tre generasjonsskifter med farfar, far og nå sønn, Roar Svensen, som leder.
Les mer

- Det vi trengte for å møte markedet fant vi ikke i de tradisjonelle rørleggerkjedene

Daglig leder Daniel Vibstad i rørleggerbedriften Vibstad VVS kom til et punkt da han innså at tradisjonelle kjeder ikke kunne hjelpe med det som skulle til for å møte kravene kundene stiller. - Vi fant det vi lette etter i FLOW Group.
Les mer

Tok grep for å komme til forhandlingsbordet med de profesjonelle kundene

Joakim Arnesen (38), daglig leder i FLOW Meisingset VVS, har vært med på en spennende reise i et marked som har endret seg mye på kort tid. - Vi måtte snu måten vi tenker på for å nå frem til de større profesjonelle kundene. Da kom vi til forhandlingsbordet, forteller han.
Les mer