Bygger profesjonelt nettverk for tekniske fag

- Det er stor etterspørsel etter bedrifter som kan ta hånd om byggeprosessen på tvers av fag fra start til slutt. Vi ser at de profesjonelle kundene ønsker å forholde seg til ett kontaktpunkt, sier Håvard Hildrum, salgs- og markedsansvarlig hos rørentreprenøren FLOW Trøndelag VVS i Trondheim.

Publisert 15. nov. 2019

Hver gang Big Bite, Skeidar eller Boots Apotek skal bygge eller renovere en butikk, får Håvard Hildrum (53) i FLOW Trøndelag VVS en telefon med nytt oppdrag. Da kontakter Håvard det profesjonelle nettverket han har med håndverksbedrifter i hele landet. Elektriker, ventilasjonsmontør, rørlegger og byggmester kommer raskt på plass til prosjektet, koordinert av Håvard Hildrum.

Etter telefoner som dette har Håvard reist på befaringer fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør.

-Behovet for aktører som er gode på bygg og tekniske fag, og som kan håndtere hele byggeprosessen med ett kontaktpunkt, er nærmest umettelig. Hadde FLOW Trøndelag VVS hatt nok kapasitet, ville vi ha tatt på oss enda flere samarbeidsprosjekter, forteller Håvard.

Samarbeid på tvers av fag

Som ung rørlegger på slutten av åttitallet, startet Håvard med å jobbe med butikkprosjekter hvor han koordinerte de fagene som var nødvendig for å få jobben gjort. Butikkjedene manglet kompetanse på bygg og tekniske fag, og det var praktisk for dem å leie inn tjenesten fra noen som kunne få alle fagene til å samarbeide godt.

Behovet for aktører som er gode på bygg og tekniske fag, og som kan håndtere hele byggeprosessen med ett kontaktpunkt, er nærmest umettelig.
Håvard Hildrum

Behovet som kundene beskrev om å en profesjonell aktør som kunne ta oppdrag på tvers av fag ble en gryende forretningsidé for Håvard. Etter hvert tok flere av bransjekollegaene til Håvard del i idéen og de utviklet den videre.

FLOW Group, som er et profesjonelt partnerskap på tvers av tekniske fag, så dagens lys i 2017.

- Vi var flere bedrifter som ønsket å ta grep for å bli mer konkurransedyktige ved å samarbeide på tvers av tekniske fag, og å bli mer profesjonelle. Vi valgte å rigge oss slik at vi har full kontroll over egen bedrift og lokalt marked, samtidig som vi drar nytte av et felles overbygg med felles tjenester, felles systemer og felles profil. Det gjør oss attraktive overfor proffkundene, forteller Håvard.

- Kundene forventer profesjonalitet, da ISO 9001-sertifiserte vi oss

Håvard beskriver at i dag forventer kundene at håndverkerbedriftene er profesjonelle, like profesjonelle som dem selv.

- Vi må tilpasse oss kundene og markedet. Kundene stilte krav til ryddighet og dokumentasjon. Da startet vi arbeide med å ISO-sertifisere alle bedriftene i partnerskapet. Det første en ny FLOW Business Partner starter opp med i fellesskapet er å ISO 9001 tilpasse seg.

Kundene etterspør ett kontaktpunkt

Når telefonen med oppdrag fra butikkjedene kommer til Håvard Hildrum, er de øvrige FLOW Business partnerne de første som blir kontaktet.

- Vi ser etter ambisiøse bedriftseiere som ønsker å utvikle egen bedrift videre sammen med andre. Slik bygger vi apparatet for å ta felles prosjekter, beskriver Håvard.

Når FLOW Trøndelag VVS får et oppdrag som også innebærer klima eller elektro, koordinerer Håvard seg med en partnerbedrift eller en annen faglig dyktig aktør som han stoler på. Hvis Håvard står fast på et faglig spørsmål, enten det er innenfor VVS, elektro eller klima, har han gode kollegaer å rådføre seg med.

Jeg var “mett” og lei

- For meg har det vært en berikelse å bli en del av partnerskapet i FLOW. Jeg innrømmer det gjerne: Før vi startet opp FLOW Group var jeg litt mett og litt lei. Den ene dagen tok den andre, beskriver Håvard.

Bedriften Håvard Hildrum var daglig leder i gikk godt, men han savnet et større fellesskap med andre kolleger som ville mer, som ville skape noe nytt og som hadde et mål større enn seg selv.


I FLOW Group fikk Håvard Hildrum et faglig fellesskap med andre kolleger som ville mer, som ville skape noe nytt og som hadde et mål større enn seg selv.

- Bransjekollega Greif Sæther i nabobedriften og jeg valgte å slå bedriftene våre sammen for å satse videre sammen i FLOW. Greif påtok seg jobben som daglig leder, mens jeg tok jobben med å gjøre det jeg liker aller best, å ha utstrakt kundekontakt og å sy sammen gode team på tvers av fag.

I dag er FLOW Trøndelag 46 medarbeidere. I 2018 omsatte bedriften for vel 70 millioner.

- Vi vet vi er på riktig vei når vi kommer til bordet hos kunder vi var uaktuelle hos tidligere. Den økte etterspørselen gjør at vi trenger flere dyktige håndverkere, og det er gledelig at det har blitt mye enklere å rekruttere nye medarbeidere til bedriften vår fordi vi fremstår på en annen måte enn før.

Vi ser etter ambisiøse bedriftseiere som ønsker å utvikle egen bedrift videre sammen med andre. Slik bygger vi apparatet for å ta felles prosjekter
Håvard Hildrum

Håvard forteller om sin nye hverdag med stor glede og engasjement, før han iler videre for å koordinere nok et butikkprosjekt for Big Bite.

Publisert
15. nov. 2019


Relaterte saker:

De profesjonelle kundene krever at vi som leverandører er like profesjonelle som dem selv

- Det er utfordrende for en mellomstor bedrift alene å holde tritt med kravene som markedet stiller, og utfordringene vil fortsette å øke, mener daglig leder Mads Meisingset (51) i FLOW Group.
Les mer

- Det vi trengte for å møte markedet fant vi ikke i de tradisjonelle rørleggerkjedene

Daglig leder Daniel Vibstad i rørleggerbedriften Vibstad VVS kom til et punkt da han innså at tradisjonelle kjeder ikke kunne hjelpe med det som skulle til for å møte kravene kundene stiller. - Vi fant det vi lette etter i FLOW Group.
Les mer

- Vi har gitt kundene en enklere og tryggere hverdag

For å møte kravene kundene har til profesjonalitet, måtte Greif Sæther, daglig leder i rørentreprenøren FLOW Trøndelag VVS AS, endre måten han tenkte og drev bedriften sin på. - For oss ble løsningen å sette kundefokus og profesjonalisering i system sammen med de andre partnerne i FLOW Group, sier han.
Les mer

Tok grep for å komme til forhandlingsbordet med de profesjonelle kundene

Joakim Arnesen (38), daglig leder i FLOW Meisingset VVS, har vært med på en spennende reise i et marked som har endret seg mye på kort tid. - Vi måtte snu måten vi tenker på for å nå frem til de større profesjonelle kundene. Da kom vi til forhandlingsbordet, forteller han.
Les mer